I takt med att företagen inom rymdindustrin utvecklas skapar de möjligheter för sig själva och för dem som arbetar med dem. Dessa inkluderar:
Eftersom rymdekonomin fortsätter att utvecklas säger Kedis Ogborn att företagen måste börja fundera på “var de kommer att passa in i den nya rymdekonomin”. Detta innebär att förstå hur deras produkt eller tjänst kommer att behövas i rymden.
Konstruktion av rymdbaser
Rymdindustrin har traditionellt förknippats med utforskning och utveckling av teknik som hjälper människor att flyga längre och snabbare. Men fler och fler privata företag vill dra nytta av den växande rymdmarknaden.
En av de mest populära affärsidéerna inom rymdindustrin är att bygga och underhålla en rymdbas. Detta inkluderar konstruktion och underhåll av strukturer i låg omloppsbana (LEO), t.ex. satelliter, rymdskepp och forskningsstationer. Det handlar också om att bygga och underhålla rymdfarkoster för att transportera människor och varor mellan jorden och andra planeter. Andra affärsidéer inom rymdbranschen är asteroidbrytning, som innebär att man utvinner råvaror från himlakroppar, och utforskning av rymden. SpaceX och Blue Origin, till exempel, har båda planer på att ta astronauter till månen, där de kan utvinna vatten och andra resurser för användning i rymdskeppsbränsle.
En annan affärsidé inom rymdindustrin är att tillhandahålla uppskjutningstjänster, vilket innebär att raketer och satelliter skjuts upp i omloppsbana. Detta är en viktig del av rymdindustrin eftersom det möjliggör globala kommunikations- och transporttjänster.
Borttagning av rymdskrot
När det kosmiska armbågsrummet blir allt mindre tjänar företag som Morpheus Space pengar på att bli interstellära skräpsamlare. Företaget använder en drönarliknande satellit för att fånga upp skräp som är mindre än 20 cm. På så sätt skyddar man rymdturister och satelliter från oavsiktliga kollisioner. Japanbaserade Astroscale siktar också på att tillhandahålla aktiva tjänster för borttagning av rymdskrot. Företaget arbetar på ett system som använder elektrodynamisk förankringsteknik för att överföra objekt från deras omloppsbana till en omloppsbana för bortskaffande. Företaget gör detta på kontraktsbasis för företag som OneWeb och Starlink, som tillhandahåller bredbandsinternet via satellit.
Incitamenten för att ta bort satelliter ur omloppsbanan ökar. Detta är goda nyheter för företag som ClearSpace, som tillhandahåller tjänster mot rymdskrot, samt för företag som bygger stora satellitkonstellationer och behöver skydda sin infrastruktur mot rymdskrot. Dessa incitament kan till och med skapa ett behov av ytterligare tjänster för bortforsling av rymdskrot. Som ett resultat kan detta göra rymdindustrin mer lönsam.
Satelliter
De mest kända företagen som använder rymden genererar data om vad som händer i rymden eller överför dem från en plats till en annan. GPS är det klassiska exemplet, men det finns en rad andra företag som genererar och sänder en mängd olika uppgifter om miljön i rymden och om vad människor gör där.
I takt med att satellittekniken blir billigare kommer fler företag in på marknaden. Många av dem utvecklar innovativ teknik som bygger på de möjligheter som de lägre kostnaderna för nyttolasten ger. Satelliter för fjärranalys kan till exempel tillhandahålla en mängd användbara data till företag på jorden. Oavsett om det handlar om att identifiera var oljeriggarna finns, övervaka gasläckor i naturgasledningar eller bedöma jordtyp och fuktighet för bättre skördar, hittar företagen nya sätt att använda dessa värdefulla data.
De företag som tillhandahåller den infrastruktur som krävs för dessa nya användningsområden för rymden blomstrar också. Nystartade företag som Made in Space experimenterar med tillverkningsteknik i rymden, medan andra företag som Leo Aerospace och Nanoracks erbjuder en “concierge till stjärnorna”-tjänst för små satelliter, så att de kan dra nytta av större uppskjutningar.
Rymdturism
Affärsmöjligheterna inom rymdindustrin är enorma. Detta gäller särskilt när det handlar om att transportera människor ut i rymden. Företag som Virgin Galactic och Blue Origin erbjuder rymdturister chansen att flyga till LEO på kommersiell basis. George Whitesides, VD för Virgin Galactic och Spaceship Company, rapporterar om “enorm entusiasm” från kunder som vill dra nytta av denna möjlighet.
Det finns också företag som tillverkar komponenter och tillbehör till rymdfarkoster. Bland dessa finns företag som tillverkar skyddsdräkter och första hjälpen-kit, liksom företag som levererar batterier till farkoster, och till och med de som tillverkar ett horn som kan höras i rymden. Andra företag spårar rymdskrot och avgör om det kan kollidera med satelliter som befinner sig i omloppsbana runt jorden. Det här är tjänster som är nödvändiga för att upprätthålla och bygga ut satellitnätet. Informationen från dessa företag gör det möjligt för satellitoperatörer att justera sina banor och undvika potentiellt skadliga krascher.